Monday, February 20, 2012

Kuih Keria Keledek Unggu



Kali ini aku gunakan keledek unggu untuk buat kuih keria.  Cantik warnanya.  Masalah yang aku selalu hadapi masa buat kuih keria ni ialah nak menyira gulanya.  Nampak macam senang tapi bukan senang ye.  

Tapi aku buatlah juga sebab nak diabadikan di sini.  Secara kebetulan pula aku memang suka makan kuih keria tanpa siranya dan kena makan panas-panas.  Akan terasa garingnya kuih tu.


500 gm keledek unggu
1/2 cawan tepung gandum
garam secukup rasa
1 cawan gula pasir
1/2 cawan air




1.  Bersihkan keledek dan direbus/kukus hingga empuk.   Lebih baik keledek tu dipotong-potong supaya cepat empuk di bahagian dalamnya.  Kemudian keledek tu dilecek.



2.  Campurkan tepung ke dalam keledek bersama sedikit garam.  Uli hingga sebati.



3.  Kemudian dibulat-bulatkan lebih kurang 40 gm sebiji.  Tekan sedikit dan buat lubang ditengahnya.  Buat hingga habis.



4.  Gorengkan kuih tu dan toskan minyaknya.



5.  Campur air dan gula pasir tadi ke dalam kuali dan masak hingga pekat berbusa.  Tutup api.  Masukkan semua keledek ke dalam nya dan gaulkan supaya gula melekat pada kuih tadi.  




Jujur kata, aku memang seriau bila tiba bab ni, hehehe.  Kalau nasib baik, cantiklah sira tu, kalau nasib tak baik, apa nak dikatakan.  







No comments:

Post a Comment