Friday, February 3, 2012

Daging Kaprau




Letihnya aku hari ni dari 9am - 12 pm sibuk mencari daun selasih.  Di pasar tani juga tak ada.  Ni semua gara-gara nak mencuba daging kaprau kak jee, sampai aku jadi lapau.  Sebab kak jee kata kalau letak daun selasih lagi best.  Disebabkan keinginan nak mencuba dah tahap dewa dan dah berangan pulak nak makan dengan Nasi Keju, aku buat juga daging kaprau ni tapi aku gantikan dengan daun limau purut dan serai.

Ni bahan dan cara yang aku guna.  Resipi yang asal, boleh refer di blog kak jee.


1/2 kg daging batang pinang
1 labu bawang besar - belah 8
2 sb pes tomyam
10 biji cili padi - tumbuk kasar
1 sb kicap manis
1 sb sos cili
daun limau purut
2 batang serai - di ketuk




1.  Daging dipotong nipis dan diperap bersama pes tom yam selama 1/2 jam.
2.  Tumiskan separuh bawang besar tadi.
3.  Masukkan cili padi dan bila agak garing, masuk daging.
4.  Bila daging masak, masukkan kicap, sos cili, garam, daun limau dan serai.  
5.  Akhirnya masukkan sebahagian lagi bawang besar.  
    

No comments:

Post a Comment