Sunday, February 12, 2012

Ayam Masak Kurma




Sebenarnya aku tak plan pun nak masak kurma hari ni.  Tetiba pukul 8.45 am tadi terpacul 2 orang kenalan aku depan pintu rumah menjinjing beg plastik berisi ayam.  Dia minta aku masakkan kuah kurma ayam. 

Lar...ni kira menu dan rezeki bidan terjun ar.  Macam dia orang ni tau aje aku ada kat rumah pagi ni.

1 ekor ayam
1 paket/100 gm rempah kurma - dibancuh dengan sedikit air
3 biji bawang besar - potong 4
2 biji kentang - belah 4
1 liter santan
2 biji tomato - belah 4
3 ulas bawang putih - tumbuk
5 ulas bawang merah - tumbuk
1" halia - tumbuk
2" kulit kayu manis
1 bunga lawang
3 biji buah pelaga
1 biji cili merah - belah memanjang
1 biji cili hijau - belah memanjang
garam secukup rasa
1 keping asam-keping
1 helai daun pandan 

1.  Tumis sekejap kulit kayu manis, bunga lawang dan buah pelaga. Kemudian masukkan bahan yang ditumbuk.



2.  Bila naik bau, masukkan rempah kurma.  Gorengkan sekejap.



3.  Masukkan kentang dan ayam, gaul-gaulkan dan masukkan  santan.



4.  Bila mendidih, masukkan tomato, cili merah, cili hijau, asam keping, daun pandan dan garam.  Bila mendidih dan kentang dah empuk, tutup api.

Sukatan santan tu boleh ditambahkan kalau nak.  Daun pandan tu tak nak letak pun tak apa.  Aku sukakan bau wangi pandan tu bersatu dengan harum rempah kurma.





No comments:

Post a Comment