Thursday, February 23, 2012

Asam Pedas Geragau



Setelah sekian lama aku mengidam nak makan asam pedas geragau, akhirnya tercapailah juga impian aku.  Sewaktu aku sedang melalui Jalan Limbongan tadi, ternampak aku seorang wanita sedang menjual geragau basah.  Huuuu...bestnya.

Ada yang tak tahu apa tu geragau basah dan kegunaannya.  Kalau di Melaka ni, geragau basah adalah bahan utama untuk membuat belacan melaka.  Selain tu, ia sedap di buat Cekodok dan dalam keluarga aku arwah mak aku dulu selalu masak Asam Pedas. 

Maka hajat aku untuk memakan kedua-dua masakan itu menjadi kenyataan.


1 cawan geragau basah
4 helai daun limau purut
1 batang serai - dititik
2 sb asam jawa
2 cawan air
3 sb minyak untuk menumis
garam secukup rasa

Bahan kisar :
4 sb cili kisar
5 ulas bawang merah 
2 ulas bawang putih 
1" kunyit hidup 

1.  Masukkan geragau ke dalam mangkuk berisi air yang banyak.  Buangkan kalau ada kotoran atau ampai-ampai.  Toskan.

2.  Panaskan minyak.  Tumis bahan kisar dan serai hingga garing.

3.  Kemudian masuk geragau bersama air asam jawa.  Masak hingga mendidih.

4.  Akhir sekali masuk garam dan daun limau purut.  Kacau-kacaukan dan tutup api.




No comments:

Post a Comment