Sunday, January 16, 2011

Nasi Wangi untuk orang sakit


Tak tau nak masak apa malam ni.  Baru balik kerja ni.  Perut lapar.  Sibola-bola ku masih demam.  Herannya, masa kat PD pun dia kata badan dia panas bila masuk petang.  Pagi ok balik.   Kat rumah pun sama.   Buat takut aku plak lah budak ni.   Selera dia pun tak de.  Badan dia pun macam dah lemah.  Dah masuk 4 hari, makan sikit sangat.


Fikir punya fikir... aku nak masak nasi beriani.  Kot2 dia ada selera.  Tapi bahan tak cukup plak...So aku pun masak lah nasi ala-ala beriani ke, nasi minyak ke, tak kisahlah.  Tapi aku namakan nasi ni Nasi Wangi.  

2 cawan beras beriani atau beras biasa
2 ulas bawang merah - dihiris
2" kulit kayu manis
3 biji buah pelaga
1 kuntum bunga lawang
2 helai daun pandan
1 pokok daun sup/ketumbar
1 st saffron - rendam dalam air panas
sedikit kismis
2 sb minyak untuk menumis
garam secukup rasa

1.  Panaskan minyak dan tumis kulit kayu manis, buah pelaga dan bunga lawang hingga naik bau.

2.  Masuk bawang merah hiris.  Goreng lagi sampai naik bau.

3.  Masuk beras.  Gorengkan sekejap.  Barulah dimasukkan air, daun pandan, saffron bersama air rendamannya dan garam.

4.  Biar nasi masak seperti biasa.  Kemudian dan dicakar-cakarkan pada nasi dengan garfu.

5.  Kemudian tabur kismis dan daun sup/daun ketumbar.  

Sedap nasi ni pada selera aku.  Aku makan dengan Ikan Bawal Masak Sambal Serai dan Kobis Goreng.   

Nasib baik yang sakit pun boleh makan sikit.  Adalah tenaga dia sikit.



No comments:

Post a Comment