Monday, January 24, 2011

Apam Balik



Ini kali kelima aku cuba buat Apam Balik ni.  Yang empat kali buat sebelum ini semuanya tak menjadi.  Rasa tu ada tapi rupanya yang tak memuaskan hati.  
Warna dipermukaannya tidak sekata macam yang dalam gambar ni.  Sebelum memasaknya, aku sapukan planta dalam frying pan tu sebab semua resipi yang aku rujuk semuanya kata sapu planta.  Kalau tengok orang menjual di gerai pun sapu planta.  

Akhirnya untuk kali yang kelima ini aku ambil keputusan untuk tak sapu planta sebab aku guna non-stick pan.  Alhamdulillah, puas hati aku kali ini.


2 cawan tepung gandum
1 biji telur
1/2 cawan gula
1 1/2 cawan air
1 st baking powder
1 st soda bikarbonat
1/2 st garam
sedikit pewarna kuning
sedikit esen vanila
sedikit planta

Bahan Tabur :
1/4 cawan kacang tanah 
1 tin jagung krim
1/4 cawan gula pasir

1.  Satukan tepung, gula, baking powder, soda bikarbonat dan garam.

2.  Telur dipukul sedikit dan masukkan dalam tepung tadi.  

3.  Lepas itu masukkan air, esen vanila dan pewarna kuning.  Pukul adunan itu hingga sebati dan pekat.


4.  Panaskan acuan apam.  Kalau tak ada acuan itu boleh gunakan frying pan biasa aje.  Aku guna pan saiz kecil.  
Masukkan 3/4 cawan adunan ke dalam acuan.  Kalau guna non-stick pan tak perlu guna planta.


5.  Taburkan gula pasir di atasnya.  Bila timbul lubang-lubang dipermukaan apam itu taburkan kacang tanah dan diikuti dengan 
1-2 sb jagung krim.  

Biarkan seketika atau hingga bahagian tepinya nampak lekang dari acuan.   Lipat dua apam itu dan angkat.  Boleh aje sapukan sedikit planta di atas apam itu kalau nak nampak berkilat. 





2 comments:

  1. salam Csuraya..apa khabar..wahhh dah pandai buat apam balik dah ni ..nampak pun sedap je...

    ReplyDelete
  2. Tapi masih tak puas hati lah. Nak kena practice lagi ni.

    ReplyDelete