Thursday, December 16, 2010

Tapai Pulut


Cara  menapai ni aku ikut arwah mak aku buat.  Arwah mak aku selalu buat tapai pulut ni masa raya dan kalau ada kenduri kahwin. Dan ada pantangnya yang perlu diikut.  Katanya kalau tengah uzur, jangan buat tapai atau orang yang tengah keuzuran tu jangan hampiri tempat dia sedang buat tapai.  Nanti tapai tu jadi merah.  Betul ke tak cerita ni aku tak pasti tapi aku pernah mengalaminya.


1 kg beras pulut
1 biji ragi
2 sb gula pasir 
daun pisang ukuran 8"x 5" secukupnya

1.  Rendam beras pulut 2 jam.  Toskan.

2.  Kukus pulut sambil dikacau-kacau 2-3 kali hingga pulut masak sambil direnjis dgn sedikit air.

3.  Keluarkan pulut yang telah masak dan masuk dalam dulang yang bersih dan kering.



4.  Ragi dihancurkan dan disangai sekejap bagi hangat.  


5.  Taburkan ragi dan gula ke serata pulut dan digaulkan rata.  Jika terlalu melekit, renjiskan atau basahkan tangan dengan air suam sambil digaul rata.



Cara membungkusnya :
Daun pisang dibentukkan seperti kon dan masukkan pulut dan dibungkus 3 segi.


Simpan tapai yang sudah siap dibungkus itu dalam pasu/bekas bersih dan perap 3-4 hari.



Cara arwah mak aku perap dulu, dia akan tutup pasu tersebut dengan kain tebal-tebal.  Yelah, proses memeram ni kan kena ada rasa hangat-hangat.

Boleh gunakan mangkuk kecil-kecil selain daun pisang

Arwah mak aku memang cerewet bab membuat tapai ni.  Daun pisang pun hanya dari jenis pokok pisang tertentu aje.
(arwah mak aku juga memang ada pasu besar khas untuk dia perap tapai aje).





No comments:

Post a Comment