Sunday, December 19, 2010

Bubur Pulut Hitam



1 cawan beras pulut hitam
5 cawan air untuk rebus beras pulut hitam
1/3 cawan gula merah/gula melaka
2 sb gula pasir
secubit garam
2 helai daun pandan

Bahan untuk santan :
1 biji kelapa putih 
1 cawan air untuk santan pekat
1 cawan air untuk santan cair
secubit garam



1.  Beras pulut hitam dibersihkan dari lebihan padi bersama serkam padi.  Lepas tu basuh beras pulut hitam itu.  Sebaiknya rendam dulu beras pulut hitam itu 2-3 jam bagi mempercepatkan proses merebusnya nanti. 

2.  Masukkan beras pulut hitam tu bersama air dan daun pandan ke dalam periuk.  Rebus hingga beras pulut hitam itu kembang.



3.  Kemudian masukkan gula merah/gula melaka, gula pasir, santan cair dan garam.  


4.  Sementara merebus pulut hitam itu, bolehlah disediakan santan pekat.  Santan pekat dan garam itu dimasak hingga menjadi pekat sedikit sambil dikacau tanpa henti supaya santan tidak pecah minyak.  

Untuk bubur pulut hitam ini, lebih baik gunakan santan segar dari santan kotak.  Ia lebih berlemak dan harum. 


5.  Ada 2 cara menghidangkan bubur pulut hitam ini.  Satu cara, masukkan bubur pulut hitam yang telah siap dimasak ke dalam mangkuk.  Kemudian masukkan pula sedikit santan pekat yang dimasak tadi ke dalamnya.  Kacau-kacaukan dan siap untuk dimakan.

Satu lagi cara adalah dengan mencampurkan sekali semua santan ke dalam periuk bubur pulut hitam yang telah siap dimasak tadi. Kemudian masak lagi hingga mendidih dengan menggunakan api perlahan dan boleh terus dihidangkan.



No comments:

Post a Comment