Saturday, December 18, 2010

Asam Pedas Melaka

Teringin nak makan Asam Pedas Melaka.  Bila tengok apa ke bahan yang masih ada dalam peti doremon ku...semua ada....tapi bahan yang paling penting bagi aku .....belacan melaka tinggal secoreng aje.  Cukuplah tu untuk masak kali ni. 

Lupa lak nak cari di pasar tani melawati tadi.  Kalau hal bab kena beli belacan, aku tetap nak belacan melaka.  Kalau tak, aku rasa lauk yang aku masak ada yang tak kena.  Tapi yang peliknya tu, kalau masakan orang lain boleh pulak tekak aku terima...sedap aje...tak pulak aku nak tanya diorang tu pakai belacan apa...Pelik...tapi....itulah aku.


Bahan yang paling basic bila buat asam pedas melaka ialah :

cili giling/kisar
bawang merah
bawang putih
belacan
kunyit hidup/serbuk kunyit
daun limau purut
air asam jawa
garam

jenis ikan tu ikut suka.

sayur-sayur yang boleh dimasukkan :
bendi
terung
tomato
sayur asin

yang lain-lain kalau nak gantikan daun limau purut :
serai
daun kesom



No comments:

Post a Comment