Saturday, December 25, 2010

Mula-mula belajar buat kuih Badak Udang


Hari tu bila doh epok-epok sayur ada lebih,
aku buat Karipap Serunding. 
La ni serunding pulak yang ada lebih. 
Jadi aku rasa baiklah dibuat Kuih Badak pulak. 
Lepas ni kot-kot keledek plak yang terlebih, 
kenalah plak fikir kuih selanjutnya. 
Hai, semua kes terlebih bahan je..........hehehe.


2 cawan keledek rebus yang telah dilecek
1/2 cawan tepung gandum
garam secukup rasa
serunding kelapa secukupnya


1.  Satukan keledek lecek, tepung gandum dan garam. Gaul hingga menjadi doh.
2.  Ambil sedikit dan bulat-bulatkan.
3.  Leperkan sedikit dan masuk serunding kelapa.
4.  Bulat-bulatkan semula, letak udang di atasnya...tekan sikit dan goreng hingga garing.


Masa goreng ni lah yang frust sebab ada udang yang patut duk atas kuih tu pi berenang kat dalam kuali tu.  Tapi adalah juga yang tak pi mana-mana.  Dia duk diam je atas kuih tu.

Ni udang yang tak lekat.  Bentuk kuih pun herot semacam je, marah agaknya udang tu tak nak duk diam.
Tak puas hati aku dengan cucur badak ni pasal udang tak lekat.  Selalunya aku buat cucur badak ni tak letak udang.  La ni bila letak udang, pasai apa udang tu tak melekat kat kuih sampai kuih tu jadi herot dek aku menekan udang tu kuat sangat supaya tak keluar. 


Mulalah aku mencari sesapa yang ada buat cucur ni.  Nasib baik aku jumpa kat blog Mokwo  pernah buat letak udang dan cute je udang tu landing atas kuih tu.  Rupanya mokwo tampal ngan gam.  Bukan gam tampal kertas tu tapi paste tepung campur ngan air.

Tunggulah suatu ketika nanti aku cubalah buat.  Sekarang mood dah hilang.




No comments:

Post a Comment