Monday, December 27, 2010

Sambal Goreng Telur Pecah



50 gm cili kering / 1 1/2 cawan cili kisar
5 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1" belacan
3 biji telur
garam
3/4 cawan minyak

1.  Cili kering dipotong pendek dan direbus.  Kemudian dibilas dengan air bersih dan ditoskan sambil dibuang bijinya sedikit. Kemudian dikisar.  

2.  Bawang merah dan bawang putih ditumbuk kasar.  Tumbukkan sekali dengan belacan.  Kalau nak dikisar sekali dengan cili pun boleh tapi aku lebih suka bawang itu kelihatan berkeping-keping bila digoreng.

3.  Panaskan minyak sehingga betul-betul panas.  Tumiskan bawang dan belacan yang ditumbuk tadi sehingga naik bau.



4.  Masukkan cili kisar dan goreng lagi sambil dikacau supaya tidak berkerak didasar kuali.  Boleh tambah minyak jika perlu.  Kalau kurang minyak, sambal tak cantik dan rasa garingnya pun tak sedap.

5. Bila dah hampir garing, buatkan lubang ditengah sambal ataupun ditolak sambal ke tepi sedikit dan pecahkan telur.  Biarkan telur itu seketika sehingga bahagian bawah telur itu mula masak. 



Lepas itu, cepat-cepat digaulkan telur itu bersama sambal supaya bersatu.  Tapi biarlah telur itu nampak berkeping-keping di dalam sambal (tak tahulah aku macamana nak tulis kat sini, maaf...hahaha).  
    
Tapi ada juga orang yang suka kalau telur itu digaul rata sampai hancur dalam sambal tu. Tang tu ikut suka hati masing-masing lah.

6.  Akhir sekali masuk garam dan digoreng sambal itu hingga garing.






No comments:

Post a Comment