Friday, August 5, 2011

Nasi Goreng Kicap

Aku hanya sempat batalkan puasa aku dengan minum air aje tadi.  Sampai je kat rumah, memang tak de makanan yang dimasak.  Sebab tukang masaknya hanya aku sorang.  Dan tukang makannya juga aku sorang.  Kadang-kadang aje aku dapat makan dengan suzana.

Perut dah lapar...tapi taklah lapar gile.  Cuma malas nak masak yang bagai-bagai.  Tengok dalam fridge ada nasi sejuk....hmm..nasi goreng dah terbayang dah kat kepala.  Tapi nasi goreng apa?



1 pinggan nasi sejuk
1/2 biji bawang besar - dihiris
3 ulas bawang putih - ditumbuk
3 biji cili merah - ditumbuk
5 biji fish ball - dibelah 2
1 keping tauhu - digoreng dan didadu
3" carrot - dipotong halus memanjang
3 pokok sawi
2 sb kicap lemak manis
1/3 cawan ikan bilis - digoreng
3 sb minyak untuk menumis
garam secukup rasa
1 pokok daun bawang - dihiris
3 biji cili padi/1 biji cili merah - dihiris 


1.  Panaskan minyak dan tumis bawang putih dan bawang besar hingga bawang putih.  Bila bawang putih dah garing kekuningan, masukkan cili merah tumbuk.  Cili merah tumbuk itu boleh juga digantikan dengan 2sb cili kisar.  Tumis lagi hingga garing.

2.  Masuk fish ball, carrot dan sawi.  Goreng sekejap dan barulah dimasukkan nasi. Gaul hingga rata.

3.  Akhir sekali masuk kicap, tauhu dan garam.  Gaul rata.  

4.  Masa hidang, taburkan ikan bilis goreng, daun bawang dan cili hiris.




No comments:

Post a Comment