Monday, August 8, 2011

Apam Pisang


Sebelum pergi kerja tadi, aku sempat lah buat apam pisang ni.  Ni kes nak langsaikan baki pisang emas semalam.  Resipi asalnya dari CMG.

Bila dah siap apam ni, aku heran kenapa warna apam ni pucat aje, tak menarik sungguh.  Macam dah patah selera pulak (aku puasa tau).  Aku semak balik resipinya....lah aku tersalah letak gula rupanya.  Orang suruh letak gula perang, aku letak gula pasir...bukan salah resipi yer.  Tak per, lain kali akan lebih berhati2.

Apam ni lembut macam span.  




5 biji pisang emas - dilecek
1 cawan tepung gandum
2 biji telur   
1/2 st baking powder
1/2 st soda bikarbonat
100 ml minyak jagung
1/4 cawan gula perang
1/4 st garam

1.  Tepung gandum, baking powder dan baking soda diayak bersama.  Ketepikan.
2.  Pukul minyak, telur dan gula hingga kembang.
3.  Masuk pisang yang telah dilecek.  Gaul rata.
4.  Masuk tepung.  Gaul rata dan masukkan garam.
5.  Masukkan adunan 3/4 penuh dalam acuan.  Kukus 12-15 minit.




No comments:

Post a Comment