Thursday, October 2, 2014

Talapia Merah Masak Sambal


Tiba-tiba teringin nak masak ikan goreng bercili ni untuk adik kesayangan aku.  Tunggu punya tunggu sampai ke 1 pagi dia tak muncul-muncul.  Sibuk memanjang.

Teringatkan akan sikap manja dia terutama bila dia demam.  Masih aku ingat juga masa dia kena demam denggi berdarah dan admitted di Sunway Medical Centre.  Tiap-tiap hari dia call aku suruh datang cepat, nak aku ada dekat dia.  Lambat sikit aje dia dah kejap-kejap call tanya aku dah sampai mana.  

Bila dia sihat, dia macam body-guard aku pulak.  Kemana-mana kami selalu bersama.  Susah-senang kami tanggung bersama.  


1-2 ekor ikan talapia merah
1 st serbuk kunyit
sedikit garam

Bahan kisar :
3 sb cili kisar
3 biji cili merah
2 batang serai
5 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1 st belacan

1.  Ikan digaram-kunyitkan dan digoreng hingga garing. Ketepikan.


2.  Keluarkan sedikit minyak lebihan goreng ikan tadi dan tumiskan bahan kisar hingga garing dan pecah minyak.  Akhir sekali masuk garam. 

3.  Tuangkan sambal itu atas ikan goreng tadi.



No comments:

Post a Comment