Tuesday, January 10, 2012

Roti John


Roti John ni cukup popular di Melaka terutama di area Pantai Kundor.  Restoran Barkat di Pantai Kundor ni memang terkenal lah dengan Roti John dan Ayam Goleknya.  Walaupun presentationnya memang sempoi aje tapi rasanya memang sedap sangat.



Roti John nya memang tak sama dengan Roti John yang banyak dijual di KL ni.  Aku memang tak tahulah resepi sebenarnya tapi cuma agak-agak ada rasanya.  Cukuplah tu.

Mula-mula dulu restoran tu gunakan roti perancis tapi sekarang dorang gunakan roti lembut macam roti hot dog...tak berapa ummp lah bagi aku.  

Untuk roti tu aku syorkan beli lah baguette di Delifrance.  Lebih lembut.  Ini dia bahan-bahan yang aku gunakan :


1 batang roti perancis/baguette 
1 tin sardin
1/2 cawan ikan bilis
3 biji telur
1/2 biji bawang besar
2 biji cili merah/1 sb serbuk cili
sedikit serbuk lada sulah
garam secukup rasa
sedikit minyak atau planta


1.  Blend sardin dengan sosnya sekali, ikan bilis, telur, bawang besar, cili  merah/serbuk cili, lada sulah dan garam tapi 
janganlah halus sangat.


2.  Roti perancis itu dibelah dua.  Lepas itu boleh juga dipotong serong.  Sapu sedikit minyak atau planta dalam kuali leper dan panggang sekejap roti yang dibelah tadi.


3.  Kemudian sapukan bahan yang dikisar tadi pada bahagian roti yang dibelah tadi.


4.  Letak sedikit minyak/planta atas kuali leper dan tangkupkan roti tadi.  

5.  Masaklah hingga garing.  Masa masak tu, tekan-tekanlah roti tu supaya intinya garing. 
    

Makan dengan sos cili.  Aku makan macam tu aje....without sauce....




1 comment:

  1. Terima kasih .time pkpla rindu dngan roti john barkat..

    ReplyDelete