Friday, January 27, 2012

Apam Serabai


Dah lebih 10 tahun gaklah aku tak makan apam serabai ni.  Dulu-dulu aku selalu tolong emak aku buat sendiri apam serabai ni.  Arwah emak aku guna beras yang diboh sendiri.  Dia akan boh beras tu sampai hancur lepas tu mulalah kami semua kena tolong boh bergilir-gilir termasuklah cucu-cucunya.  Punyalah berat nak putar batu boh tu, sib baik tak keluar muscle.



Emak aku selalu buat apam ni masa kami adik-beradik berkumpul 
masa cuti.  Inilah pertama kali aku buat sendiri apam serabai ni dan gunakan tepung beras.  Saje mencuba-cuba.  Kepekatan adunan ni pun aku agak-agak aje, cuba mengingat-ingatkan kembali kepekatan beras yang pernah kami boh dulu.  Alhamdulillah, jadi jugak akhirnya.


















2 cawan tepung beras
3/4 cawan nasi sejuk
2  cawan santan
1 st yeast
2 st gula pasir
1 st garam


1.  Blend semua bahan-bahan sehingga menjadi satu adunan yang pekat.  

2.  Kemudian perapkan sehingga permukaan adunan nampak berbuih-buih.  Aku perap semalaman (ikut cara emak aku).



3.  Sapukan sedikit minyak dalam kuali.  Aku guna kuali yang melengkung sebab emak aku dulu buat macam ni dan apam tu naik cantik aje.  

4.  Ambil satu senduk adunan tadi dan tuangkan dalam kuali yang telah panas tadi dan tutupkan dengan tudung periuk.  Mesti ditutup, kalau tidak apam tu tidak akan menjadi.  Masa ni kita akan lihat permukaan apam tu berlubang-lubang.



5.  Angkat dan buat lagi hingga habis.  Apam ni kena masak sekeping-sekeping.  Jenuhlah kalau banyak adunannya.  Lainlah kalau ada banyak kuali dan banyak dapur.


Apam ni sedap dicicah dengan pengat.  Tak kiralah apa 
pengat pun...yang pasti menyengat.





No comments:

Post a Comment