Sunday, August 2, 2015

Laksa Sarawak


Laksa Sarawak memang lain dari yang lain.  Penuh dengan rasa aroma rempah-rempah yang harum.  Tapi bagi yang tak biasa tu memang tak boleh masuklah laksa sarawak ni kalau dibuat pekat, maka kenalah dicairkan sedikit....ikut selera orang-orang semenanjung.


Terima kasih pada Hanida & Jalil mengirimkan
pes Laksa Sarawak ni nun dari Sarawak.

Luarannya nampak macam mee kari tapi aromanya sungguh berlainan.  Aku dapat pes laksa sarawak dari member yang tinggal di sarawak.  Kira ni pes yang kaw punya.  

Aku pernah terbaca dalam satu artikel tentang Laksa Sarawak ni. Pes laksa sarawak ini mengandungi 30 jenis bahan kalau ikut kandungan bahan yang sebenarnya.



Untuk menyediakannya memang mudah dengan menggunakan pes yang telah siap. Bahan-bahan sampingannya pun macam mee kari juga cuma dia menggunakan sambal belacan.

Laksa Sarawak ni menggunakan bee hoon. Bahan tambahannya adalah tauge, telur dadar nipis yang dihiris, carikan ayam, sambal belacan, udang, limau kasturi.

Untuk kuahnya, hanya didihkan pes laksa sarawak bersama santan, tulang lembu dan garam.  Penggunaan tulang lembu bagi menambah rasa.  Untuk yang aku buat ni, aku masukkan sekali bahan-bahan seperti fish cake, fish ball dan isi ketam ke dalam kuah laksa tu.   




No comments:

Post a Comment