Sunday, November 18, 2012

Pisang Tumbuk


Pertama kali aku dengar nama pisang tumbuk ni, memang rasa pelik.  Makanan ni adalah makanan orang-orang bugis.  Serius cakap memang sedap dan senang pulak nak membuatnya.  Tak payah nak guna tepung pun.  


Pisang Tumbuk ni kena gunakan pisang abu atau ada juga orang panggil pisang kapok/kepok.  Tapi gunakan pisang yang muda ye. Aku cuba pisang muda dan pisang masak sekali sebab nak tahu mana lebih sedap.  Menggunakan pisang muda lebih sedap dan makan pula panas-panas.  

Mengikut pada resipi yang aku jumpa, Pisang Tumbuk ni dicicah dengan sambal tomato-kicap.  Tapi bagi aku makan begitu sahaja pun dah sedap tambah lagi bila makan panas-panas....garing.

Aku dapat resipi Pisang Tumbuk ini di di sini



1.  Pisang abu/kepok itu dibuang kulitnya.  Rendam sekejap dalam air garam supaya berasa sikit pisang tu.  Toskan.  Boleh juga kalau tak nak letak garam.  

Pada apa yang aku cuba, tanpa garam adalah lebih sedap dan lemak.


2.  Panaskan minyak dan goreng pisang tu tanpa dipotong.  Goreng hingga kekuningan.  Toskan.


3.  Lepas tu, letak pisang yang telah digoreng separuh masak tu di atas papan pencanai.  Kemudian ambil satu lagi papan pencanai dan dipenyekkan pisang itu hingga leper.  Janganlah terlalu leper.  


Tapi asalnya, pisang tu sepatutnya ditumbuk dengan lesung batu sampai leper.  Guna papan pencanai lagi senang.

4.  Panaskan semula minyak menggoreng pisang tadi dan digorengkan pisang yang telah dipenyek/ditumbuk tadi.  Goreng hingga garing.  


5.  Toskan dan makan dengan pencicahnya iaitu Sambal Tomato-Kicap (resipi di sini).



No comments:

Post a Comment