Saturday, November 27, 2010

Sambal Darat




Aku tak tahu mana datangnya nama Sambal Darat ni.  Sedari kecil lagi keluarga aku memang selalu masak lauk ni.  Sedap.  Tambah lagi kalau aku yang masak....eiii gelinya, masuk bakul angkat sendiri.  Kahkahkah..



300 gm cili hijau  (boleh juga campur 2-3 biji cili merah)
1 biji bawang besar 
2 ulas bawang putih
1 sb taucu 
2" belacan
3 sb air asam jawa
1 cawan ikan bilis goreng/udang kertas
2 sb minyak
garam


1.  Cili hijau dihiris, dimasukkan dalam penapis berlubang agak besar sambil dilalukan dibawah air paip dan dibuang sedikit bijinya.

2.  Bawang besar dan bawang putih juga dihiris.  Belacan dihancurkan atau boleh diramaskan bersama bawang tadi.

3.  Panaskan minyak dan gorengkan ikan bilis/udang kertas.  Bila dah garing, angkat dan ketepikan.  Dalam bekas minyak yang sama, tumiskan campuran bawang tadi sehingga naik bau.

4.  Masuk cili hijau dan gorengkan sekejap.  Lepas itu masukkan air asam jawa.  Bila masakan dah hampir kering, masukkan taucu dan garam.  

5.  Akhir sekali masuk ikan bilis/udang kertas dan masak lagi hingga masakan ini menjadi kering. 






2 comments:

  1. Saya pun, tapi kami panggil sambal asam sebab letak air asam bia masam masam :)

    ReplyDelete
  2. kann...kalau kakak saya yang masak sekepal asam dia pakai. hahahha..sedap giler lauk ni.

    ReplyDelete