Friday, November 26, 2010

Daging Kerisek Berempah


Terima kasih pada Kak Filah sudi bagi daging korban.  Hari Selasa hari tu aku dapat balik awal, so aku cubalah masak Daging Kerisek Berempah, Nasi Portugis dan Sayur Kacang Buncis.  Dah lama aku simpan resipi ni pun.  Inilah pertama kali aku cuba masakan ini.  Memang sedap.  Adik aku pada mulanya kata tak nak makan nasi sebab takut gemuk, jadi tambah 2 pinggan.


500 gm daging tanpa lemak 
1 sb kerisek
3 ulas bawang merah - dihiris
2 ulas bawang putih - dihiris
1 biji bawang besar - dipotong bulat
1 biji cili merah                                 
1 biji cili hijau/3 biji cili padi
1 batang serai - dititik
1/2 cawan air
1/2 cawan kicap lemak manis

Bahan kisar :
8 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih 
1/2" lengkuas
2 batang serai
1 sb ketumbar
1/2 st jintan kasar
1/2 st jintan halus
1/2 " kunyit hidup
1 st lada hitam


1.  Daging dipotong nipis.  Satukan daging dengan separuh dari bahan kisar.  Perap 2 jam.

2.  Tumis bahan kisar yang selebihnya hingga naik bau.


3.  Masuk daging bersama serai yang dititik dan masak lagi hingga daging empuk.


4.  Masuk air dan kerisek.  Biar mendidih.

5.  Akhir sekali masukkan hirisan bawang besar, cili hijau/cili padi, cili merah dan kicap.  Masaklah lagi hingga kering sambil dibalik-balikkan daging itu.



No comments:

Post a Comment