Tuesday, November 30, 2010

Neighbour yang merimaskan


Malam tadi lebih kurang pukul 2.15am aku dikejutkan dengan ketukan besi yang cukup kuat sehingga satu blok boleh dengar.  Beberapa orang dah mula keluar dan marah-marah dengan seorang neighbour yang memang suka bercakap menjerit-jerit tak kira waktu.  

Kalau mereka on tv atau radio punyalah kuat, macamlah blok ni dia yang punya.  Dahlah anak-anak mereka tu ramai, suka berlari-lari dan menjerit-jerit dikoridor sehingga memekakkan telinga dan menganggu ketenteraman hidup penghuni lain. 

Kot ye pun kunci rumah hilang, cubalah buka esok pagi.  Takkan diorang ni tak boleh faham, orang lain yang nak tido, nak belajar ke, nak beribadat ke.

Penghuni semuanya Islam tapi aku rasa macam hidup dengan bangsa asing.  Patutnya mereka lebih faham sebagai seorang Islam, mungkin ada yang nak sembahyang atau mengaji al-quran bila2 masa.  Rumah kan tempat untuk kita berihat dengan tenang dan damai.   Pernah terjadi, neighbour sebelah rumah aku terjerit2 berkaraoke masa azan zohor sedang berkumandang.  Sedangkan surau kami terletak betul-betul di bawah unit rumah mereka. Sampai pukul 4 petang baru mereka berhenti berkaraoke. 

Aku pernah panggil lawyer datang rumah aku nak ambil tindakan undang2 pada neighbour2 yang suka buat bising ni.  Waktu lawyer tu datang rumah aku, memang salah seorang neighbour aku ni tengah berkaraoke punyalah kuat sampai kami terpaksa bercakap menjerit2.

Setelah beberapa perbincangan dibuat, suasana bising ni menjadi reda.  Tapi sekarang dah start semula nampaknya.


No comments:

Post a Comment