Monday, September 15, 2014

Tart Nenas




Tart Nenas memang banyak version.  Selalunya ia lembut dan peroi.  Tapi aku pernah makan kawan aku buat, kulit tart tu agak rangup ....memang sedap.  Bila masa nak makan, kalau panaskan sekejap dalam microwave... sedap.  Bila minta resipi, dia tak nak bagi.

Sampailah aku terjumpa satu resipi yang agak lain sikit dari resipi tart biasa.  Aku pun try lah...yessss...adalah sikit rasa macam kawan aku tu buat.  Tapi serius cakap, resipi kawan aku tu lagi sedap.

400 gm tepung gandum
250 gm planta
2 biji kuning telur
1/2 st baking powder
1/2 st esen vanila
inti nenas secukupnya


1.  Gaulkan tepung dengan garam.  Lepas tu masukkan planta.  Gaul dan ramas hingga berderai. 


2.  Kuning telur dipukul hingga kembang dan dicampurkan dengan esen vanila.  Kemudian masukkan dalam adunan tepung tadi.  Uli hingga menjadi doh yang lembut.




3.  Canaikan adunan dan terap dengan acuan tart.  Letak inti nenas, deko ikut suka dan bakarlah pada suhu 180C lebih kurang 20 minit atau hingga kuning.




No comments:

Post a Comment