Sunday, September 7, 2014

Sambal Tumis Udang Kertas


Lama sungguh tak makan udang kertas yang dibuat sambal.  Walaupun kecil tapi rasa manis sambal tu agak lain sikit.  
Kalau orang lain tak suka...aku suka..k, sebab aku yang nak makan.


Cuma penat sikitlah nak bersihkan udang tu.  
Aku hanya buang kepala dan hujung ekor nya yang tajam tu aje.  


Memasaknya, macam masak sambal tumis biasa aje. 
1/2 kg udang kertas
2 cawan cili kisar 
2 biji bawang besar - dihiris
1 biji tomato - dibuang empulurnya dan dipotong memanjang
3/4 cawan air asam jawa
garam

Bahan kisar :
10 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
2" belacan bakar
(sebab memang ada stok tapi guna yang tak bakar pun boleh)


Panaskan minyak dan tumis bahan kisar hingga garing.
Masukkan air asam dan biarkan ia mendidih.
Bila nampak dah mula pecah minyak, masukkan udang, 
bawang besar dan tomato hiris.
Udang masukkan lambat sikit supaya ia tak mengecut sementara nak tunggu sambal pecah dara minyak dan sambal mula pekat sikit.

Akhir sekali masukkan garam.
Kalau korang tengok sambal tu belum lagi pecah minyak, tapi nampak dah pekat sangat...masukkan sikit lagi air biasa.  Pas tu biarkan ia mendidih lagi hinggalah pecah minyak.


Kalau ada yang nak masuk gula, bolehlah masukkan sikit.  Aku memang tak gemar masukkan gula dalam masakan aku kalau 
aku rasa tak perlu.



No comments:

Post a Comment