Saturday, January 30, 2016

Bangkit Sagu / Santan




450 gm tepung sagu
50 gm tepung gandum
200 gm gula ising
250 ml santan (2 biji kelapa parut putih)
3 biji kuning telur
2 helai daun pandan
sedikit pewarna hijau (jika hendak)

1.  Tepung sagu dan tepung gandum disatukan, diayak dan disangai bersama daun pandan yang telah dipotong pendek.  Sangai sehingga tepung menjadi ringan dan agak kesat bila digesek dengan jari.  Boleh juga dibakar di dalam oven, cuma kena kerap dikacau-kacau tepung itu.  Lepas itu sejukkan dan ayak sekali lagi. Ketepikan.


2.  Kelapa mestilah diperah tanpa menggunakan air.  Tapi memang tak laratlah nak perah macam tu.  Jangan risau, masih ada cara yang mudah.  Kelapa dicampurkan dengan 1 cawan air dan diperah seperti biasa.  Lepas itu dibiarkan santan itu beberapa jam.  Pati santan itu akan terasing.  Jadi kita hanya perlu mencedok perlahan-lahan pati santan yang terapung itu.  Aku biarkan semalaman dalam fridge barulah diambil patinya keesokkan harinya.



3.  Pukul gula dan telur.  Masukkan pewarna (jika menggunakan pewarna) dan santan. Tinggalkan santan dalam 1 sb untuk ditambah jika adunan menjadi kering semasa proses mencanai.  

4.  Kemudian masukkan pati santan sedikit demi sedikit sambil diuli hingga menjadi doh yang lembut.

5.  Canaikan doh dan diterap dengan acuan.  Jika doh menjadi kering, tambahkan pati santan setitik-setitik sambil diuli semula. Susun biskut yang telah diterap ke dalam dulang pembakar yang telah dialas dengan baking paper.  Bakar pada suhu 160C selama 15 minit.




No comments:

Post a Comment