Wednesday, July 25, 2012

Nasi Goreng Pattaya




300 gm nasi sejuk
1/2 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
3 biji cili padi hijau
1 sb udang kering
1 sb cili kisar
3" carrot 
6 biji fish ball
1 sb air rebusan daging
2 biji telur
2 sb minyak untuk menumis
garam secukup rasa

1.  Bawang besar, bawang putih dan cili padi dihiris.  Carrot dipotong halus memanjang.  Fish ball dipotong 3. 

2.  Panaskan minyak dan tumis bahan hiris, fish ball, udang kering dan cili padi. Lepas itu masuk cili kisar dan tumis lagi hingga nampak garing.



3.  Masuk carrot dan tumis lagi.  Masuk pula air rebusan daging dan biarkan sekejap.

4.  Lepas itu masuk nasi sejuk dan garam.  Gaul rata dan masukkan dalam mangkuk yang cukup untuk seorang makan.  Padatkan nasi itu.



5.  Panaskan kuali.  Kuali kena betul-betul panas.  Kalau tidak telur akan melekat.  Pukul telur sedikit bersama sedikit garam dan 1 sb air.  Tuangkan telur itu dalam kuali.  


     
Lenggangkan kuali tu supaya telur tu merata bulat nipis di dalam kuali.  Bila permukaan telur telah nampak masak, tingkupkan mangkuk berisi nasi goreng tadi di atas telur yang didadar itu.  

Mangkuk tu janganlah besar sangat.  Nanti tak boleh bungkus. Agak-agaklah besar mana telur yang didadar itu.  Bungkuskan empat persegi telur yang berisi nasi goreng itu.  
Ambil pinggan, tingkupkan pinggan tu dalam kuali dan terbalikkan kuali supaya telur yang berbungkus nasi tu terletak kemas di dalam pinggan.
     
Kebiasaannya kalau di kedai, nasi pattaya ni mesti diletakkan sos cili/sos tomato di atasnya.  Tapi aku tak minat macam tu.


















No comments:

Post a Comment