Friday, December 23, 2011

French Fries


Bila tengok rupa french fries atau kentang goreng ni macam senang je nak buatnya kan.  Potong-potong dan goreng.  Letak perasa sikit dah boleh ngap.

Tapi rupanya aku silap.  Dah berkali-kali buat hasilnya tetap mengecewakan.  Belum sempat makan dah lembik.  Bermacam-macam cara aku cuba.  Ada yang kata rendam dalam cuka dulu.  Ada yang kata kena goreng 2 kali. Ada yang kata rebus dulu.  Ada yang kata sejukkan dalam petisejuk dulu.  Ada yang kata kena keringkan dulu betul-betul.  Ada yang kata kena letak tepung dulu.  Lepas dah ikut step-step itu boleh terus goreng aje macam biasa dalam minyak panas.

Semua kaedah aku cuba tapi hasilnya luaran aje nampak cantik.  Tapi bila makan, hmmm kelaut.



Rahsia sebenar yang paling utama adalah kepanasan minyak.  Bukan sekadar panas macam kita goreng kerepek tu.  Tapi minyak tu kena betul-betul panas sampai nampak berasap sikit.  Bukanlah sampai minyak tu jadi hitam ye.  

Kalau ada penyukat suhu lagi senang.  Tapi tak kuasa nak pakai tu sume.  Cuma kena pastikan minyak tu kena panas berasap.  Barulah kentang tu garing di luar, lembut di dalam.


500 gm kentang russet
1 liter minyak
sedikit garam

1.  Kentang dikupas kulit.  Dipotong jejari memanjang.  



2.  Basuh kentang itu berkali-kali hingga jernih air basuhannya.  Toskan hingga betul-betul kering.






4.  Panaskan minyak hingga betul-betul panas.  Kalau tak berapa panas, kentang itu akan menyerap minyak dan kentang itu akan cepat lembik lepas digoreng.  

Masukkan kentang itu dan gorengkan hingga garing kekuningan. Toskan dan ditabur garam,serbuk cili dan serbuk oregano.






No comments:

Post a Comment