Friday, July 26, 2013

Roti Boyan



Lagi resipi yang aku skodeng kat blog ayu.  Bila lihat aje tajuk resipi tu aku jadi teringat kat arwah emak aku yang sesekali dulu ada jugak dia buat kuih ni.  Waktu tu aku tak tahu apa nama kuih ni tapi kami sebut roti canai inti kentang.  Arwah emak aku buat sebesar pinggan lepas tu dipotong 4 atau 8.  

Bila terjumpa kat blog ayu ni, teringin pulak nak membuatnya sendiri.  Nostalgia sungguh.  Bila dah berumur ni memang banyak nostalgia pun.  Aku adjust sukatannya.

Bahan untuk roti :
3 cawan tepung gandum
3/4 cawan air suam
2 sb minyak masak
1 sb minyak sapi
1/2 st gula pasir
secubit baking powder
garam secukup rasa

1.  Satukan air suam, minyak masak, minyak sapi, baking powder, gula dan garam.  Masuk tepung sedikit demi sedikit sambil diuli hingga menjadi doh yang lembut.  

Kemudian canaikan doh itu macam buat karipap dan terapkan dengan acuan bulat.  Saiz apa pun boleh; ikut suka.  Bilangannya kena genap sebab kena ada 2 keping untuk sebiji roti.  Lepas itu, letak inti di tengahnya dan tutupkan di atasnya dengan sekeping lagi doh.  Akhir sekali, kelimkan disekelilingnya macam kita kelim karipap.  Lepas itu tekan perlahan di bahagian tengahnya supaya leper sedikit dan inti kentang penuh sehingga ke tepi roti.


2.  Panaskan 1-2 sb minyak sapi dalam kuali.  Nak campur minyak masak pun boleh.  Bila minyak dah panas, gorenglah roti itu sehingga kuning di kedua-dua belah.

Aku buat 2 versi.  1 versi kecil dan 1 lagi versi besar gaya arwah emak aku.  Sedapnya, untuk peminat kentang macam aku ni.


Bahan untuk Inti :
300 gm kentang - rebus dan lecek
1 biji telur - dipukul sedikit
1 biji bawang besar - didadu kecil
1 tangkai daun sup/daun bawang
sedikit serbuk lada sulah
garam secukup rasa

Gaulkan semua bahan inti sehingga sebati.  Lebih sedap jika diletak daun sup/daun bawang dan bawang besar banyak-banyak. Wangi baunya. 



No comments:

Post a Comment