Saturday, July 6, 2013

Chocolate-Nut Pinwheel Cookies



2/3 cawan planta
3/4 cawan gula castor
1 biji telur
1 st esen vanila
2 cawan tepung gandum
1 1/2 st baking powder
1/3 cawan serbuk koko
1/3 cawan serbuk gajus - disangai sekejap
1/4 st garam

1.  Pukul gula dan planta hingga kembang.

2.  Masuk telur dan pukul lagi.  Kemudian masukkan esen vanila. Gaul rata.

3.  Masukkan pula tepung gandum yang telah diayak dengan baking powder dan garam.  Gaul hingga menjadi doh yang lembut. Bahagi adunan kepada 2 bahagian.

4.  Satu bahagian dicampurkan dengan serbuk koko dan diuli hingga sebati.  Satu bahagian lagi dibiarkan pada warna asal.


5.  Roll setiap doh di atas sehelai plastik atau baking paper menjadi 4 persegi dengan saiz lebih kurang 8"x12".   Simpan kedua-dua keping doh itu di dalam fridge sekurang-kurangnya 30 minit.


6.  Setelah dikeluarkan doh itu dari fridge, taburkan serbuk gajus di atas doh warna asal.  Kemudian letakkan doh koko di atasnya. Berhati-hati semasa meletakkan lapisan itu kerana lapisan doh itu mungkin akan pecah.  Tekan-tekankan sedikit supaya rata dan leperkan sedikit disetiap hujung doh.   Dengan  menggunakan plastik atau baking paper yang dilapik pada bahagian bawah lapisan doh, gulungkan doh itu perlahan-lahan dan kemas.   Kemudian gulungan itu dipotong dua.



7.  Bungkuskan kembali gulungan doh itu dengan plastik berasingan dan simpan kembali di dalam fridge selama sekurang-kurangnya 7 jam supaya mudah dipotong.

8.  Selepas dikeluarkan dari fridge, potongkan doh dalam 0.5 cm tebal. Susunkan biskut itu dalam dulang pembakar yang dialas dengan baking paper pada suhu 350F selama 20 minit.




No comments:

Post a Comment