Saturday, July 27, 2013

Rainbow Cookies



1/2 cawan butter
1/2 cawan shortening
2 sb cream cheese
2/3 cawan gula castor
1/2 st garam
1 biji telur
1/2 st esen vanila
2 cawan tepung gandum
                                                    
1.  Satukan butter, shortening dan cream cheese dan dipukul hingga kembang.

2.  Masuk gula dan garam.  Pukul lagi.

3.  Masuk pula telur, esen vanila dan tepung.  Boleh tambah tepung jika adunan terlalu lembik.  Gaul dan uli hingga menjadi doh yang lembut dan sejukkan dalam petisejuk selama 30 minit.



4.  Keluarkan doh dan dibahagi kepada 6 bahagian.  Aku timbangkan doh itu 50gm, 90gm, 125gm, 145gm, 170gm dan 200gm.  

5.  Warnakan setiap bahagian dan sejukkan dalam peti sejuk selama 2 jam.

6.  Selepas dikeluarkan dari peti sejuk, roll kan memanjang doh yang paling kecil berukuran 8" panjang.  Ketepikan.  

7.  Kemudian diambil pula doh yang 90gm lalu dicanai di atas kertas baking ataupun plastik dengan panjang 8" dan lebarnya cukup untuk menyaluti doh yang pertama tadi.  

Selepas dicanai doh kedua itu, letakkan roll/doh pertama tadi di atasnya dan diroll kan sehingga menyaluti keliling roll pertama.  Di bahagian kiri dan kanan dibiarkan terbuka.



8.  Ambil doh 125gm dan dicanai dan dibuat seperti tadi .  Buat sehingga habis kesemua doh.  Semasa canai itu ukuran panjangnya tetap pada 8" tetapi lebarnya yang semakin besar.

9.  Setelah selesai, potong roll itu kepada 2 atau 3 sebelum disejukkan semula ke dalam peti sejuk supaya ia sedikit mengeras agar mudah dipotong.  

Tujuan roll itu dipotong kepada 2 atau 3 bahagian adalah supaya ia tidak menjadi lembut kembali sebelum selesai memotongnya. 



10.  Selepas roll itu menjadi keras, ia kemudiannya dipotong-potongkan setebal 1cm.  Susunkan biskut itu di atas dulang pembakar yang telah dialas dengan kertas baking.  Bakar biskut pada suhu 160C selama 5-8 minit.  Keluarkan dan potong biskut.  Lepas itu bakar semula hingga masak.  






No comments:

Post a Comment