Thursday, January 10, 2013

Pi Manjakaki & Ikan Bilis Goreng Kicap


Sejak malam semalam lagi dah plan nak pi pasar beli lauk sikit esok pagi.  Konon-konon nak masak..



Nasi Uduk


Ayam Goreng Berempah


Sambal Tumis ......


Kek .....


Kuih ........


Bangun pagi...pagilah sangat tu..dah pukul 9.30 pun.  Badan aku rasa sakit-sakit....tengkok macam susah nak pusing.  Salah bantal kot....tak tau lah aku, bantal yang salah atau orang yang salah.

Akhirnya plan bertukar jam dah dekat 12 pm.  Dalam sakit-sakit tu larat lagi pegi Isetan Bukit Bintang dengan Suzana.  Kalau bab berjalan memang hidup...tetiba je tak rasa lak sakit badan.  Dasar pompuan memang pantang kalau nak bershopping.  Tulang belakang bengkok pun terus tegak.   Aku pun tak sedar tengkok aku boleh pusing kiri-kanan ke tadi, tak perasan plak.  Sempat lagi tu pegi H&M sebab tak pernah pegi pun.  Asyik dengar orang bercerita aje.  Murah-murah baju sejuk kat sini.

Bila time nak balik, dah masuk dalam kereta, baru perasan badan dan tengkuk sakit balik....cehhhh....tak boleh jadi ni, kena pi urut jugak.  Lepas hantar Suzana kat Jalan Kg Attap, fikir pulak mana nak pi urut.  Akhirnya aku pergi urut di Manjakaki.  

Tiba di Manjakaki, ingatkan boleh urut bahu ngan belakang aje. Budak yang urut tu kata aku kena urut satu badan.  Bahu aku keras.  Terfikir pulak aku tadi masa shopping tak pulak aku rasa badan aku keras....ok je aku belek baju, bag, kasut dan segala mak nenek.

Mahu tak mahu kenalah urut satu badan.  Mak oi, punya lah sakit setiap inci badan aku bila diurut.  Rasa nak sepak terajang aje budak yang urut tu.  Hoi...sakitlah, tolong perlahan sikit boleh tak?  (tapi dalam hati aje).  Dari 1 jam dah jadi 2 jam.  Almaklumlah, urat dan tegang, angin dalam badan dah keras macam batu.

Aku tahu, esok mesti badan aku cramp.  Tu biasalah kalau lepas kena urut.  Apa pun, aku lebih prefer kalau Kak Na Bukit Antarabangsa yang urut.  Walaupun sakit sampai terjerit-jerit sampai keluar airmata, memang confirm lepas urut badan kita akan terus rasa rileks.  Tempat yang sakit pun takkan rasa sakit lagi.  

Tapi yang ini, tengkok aku masih sakit lagi bila pusing.  Apa nak buat.  Kak Na Bukit Antarabangsa tu susah nak dapat booking sekarang ni.  Dah ramai orang kenamaan yang panggil dia.  

Lepas urut, terus drive balik rumah.  Badan pun dah bau minyak angin.  Sungguh tak menyelesakan.  Tiba rumah dalam pukul 9.00 malam.  Tetiba rasa lapar lah pulak.  Adoi, tak beli makanan pun.  Nak makan apa pulak ni. 

Ok ok...Lepas masak nasi, aku goreng ikan bilis sampai garing.  Toskan.  Hiris pulak bawang besar dan bawang putih.  Gunakan minyak yang sama, tumiskan bawang besar dan bawang putih sampai naik harum.  Masukkan cili merah hiris dan ikan bilis goreng tadi.  Tutup api, masukkan kicap secukupnya.  Makan time.

Pagi tadi macam-macam nak masak.  Hah...ni akhirnya dinner aku.



No comments:

Post a Comment