Sunday, January 20, 2013

Kuih Lompang

Kuih lompang ni selalu buat kita keliru tentang bezanya dengan kuih kaswi.  Kadang-kadang kuih lompang ni diwarnakan cuma dari segi penggunaan tepung sahaja yang berbeza.  

Ada kawan aku yang memang membuat kuih jualan memberitahu aku yang kuih kaswi menggunakan tepung gandum dan dimasak di dalam loyang manakala kuih lompang menggunakan tepung beras dan dimasak menggunakan acuan kecil-kecil dan bila masak ia akan lompang di permukaan kuih.  




1 cawan tepung beras
1 st air kapur
1/2 cawan gula merah
4 sb gula pasir
2 cawan air
1 cawan kelapa parut - putih sahaja.
garam

1.  Masuk gula merah, gula pasir dan air dalam periuk.  Masak 
     hingga gula hancur.  Tapis dan sejukkan.
2.  Kemudian masukkan air gula ke dalam tepung.  Gaul 
     hingga sebati dan dimasukkan air kapur.  
3.  Panaskan kukusan bersama acuan yang telah disapu sedikit 
     minyak.
4.  Dengan menggunakan bekas yang bermuncung seperti jag atau 
     teko, lebih memudahkan untuk menuang adunan ke dalam acuan 
     dan kukus selama 20 minit.  
5.  Bila masak, sejukkan dan keluarkan dari acuan. 
6.  Hidangkan bersama kelapa parut yang telah digaulkan dengan 
     sedikit garam.


Kuih lompang ni dia mesti berlompang sedikit di bahagian tengahnya.


Aku tak gunakan acuan kuih lompang tapi aku gunakan 
cawan teh cina.  Aku cuma masukkan adunan 1/2 paras 
cawan tu aje.  Cawan-cawan ni arwah emak aku dulu selalu gunakan untuk buat kuih apam.

Dulu cawan ni ada 50 biji tapi sekarang ni tinggal sikit aje.  
Tak tahulah mana perginya.  Nak kata pecah pun tak juga 
sebab cawan ni memang aku simpan kat dalam almari baik-baik.  Cuma tak perasan macamana boleh tinggal sikit.


No comments:

Post a Comment