Friday, January 25, 2013

Nasi Uduk


Nasi Uduk adalah sejenis masakan dari Indonesia.  Beras dikukus dengan santan bersama ramuan-ramuan tertentu dan disaji bersama tempe goreng, ayam goreng, tauhu goreng, telur dadar yang dihiris, bawang goreng, timun, dan sambal.  Ini adalah lauk-lauk asasnya yang wajib ada.


Kalau diperhatikan bahan yang digunakan untuk memasak Nasi Uduk ni berbagai-bagai.  Kebanyakan resipi Indonesia yang aku explore, bahan yang wajib ada ialah semestinya beras, santan, daun salam dan serai.  Bahan-bahan tambahan yang lain tu ada berbagai-bagai seperti lengkuas, ketumbar biji, bawang merah hiris, lada hitam, halia dan bawang putih hiris.  Ikutlah selera masing-masing ataupun gunakan apa saja bahan yang kita ada.  Kalau yang tak suka halia tu, tak payahlah guna halia.


Bolehlah dikatakan Nasi Uduk ni macam Nasi Lemak kalau di Malaysia ni.  Hari ini teringin pulak nak mencuba masakan ini. 

2 cawan beras
3 cawan santan (dari 1 biji kelapa putih sahaja)
2 helai daun salam
2 batang serai - dititik
1 hiris lengkuas - diketuk
2" halia - diketuk
2 ulas bawang putih - ditumbuk kasar
2 ulas bawang merah - ditumbuk kasar
garam secukup rasa

1.  Kukus beras dalam 10 minit.
2.  Sementara itu masak santan bersama garam, lengkuas, daun salam, halia dan serai hingga mendidih.  Harus dikacau selalu supaya santan tidak pecah minyak.  
3.  Kemudian masukkan beras yang masih panas tadi ke dalam santan yang juga masih panas.  Kacau-kacaukan sehingga beras itu menyerap semua santan.
4.  Masukkan semula beras bersantan itu ke dalam pengukus dan dikukus lagi 20 minit atau hingga nasi masak.


Lauk-lauk yang dihidangkan bersama Nasi Uduk ini adalah 
a)  Sambal Kacang
b)  Ayam Goreng
c)  Kacang Goreng (skip)
d)  Tauhu Goreng
e)  Telur Dadar - dihiris
f)  Tempe Goreng
g)  Bawang Goreng
h)  Timun



Untuk menyediakan Sambal Kacang :
7 tangkai cili merah
2 ulas bawang putih
1/4 cawan kacang tanah goreng
3 biji limau kasturi 
1-2 titik minyak masak
gula pasir dan garam secukup rasa

1.  Cili merah, bawang putih dan kacang tanah digoreng dengan 1-2 titik minyak.  Kacang tanah tu boleh digoreng berasingan.  
2.  Tumbuk atau dikisar kering bahan yang digoreng tadi.  Masukkan jus limau kasturi, gula dan garam.  Kacaukan hingga sebati.








No comments:

Post a Comment