Saturday, November 1, 2014

Kerepek Ubi Kayu Perisa Kari



Berlambak-lambak orang jual ubi kayu la ni....nampak muda-muda pulak tu.  Selalunya kalau adapun, dah tua kadang-kadang tu dah nak jadi kayu.  



Kalau beli kat tempat aku, ubi kayu tu memang baru dicabutlah. Tanah yang melekat pun masih basah.

Dah tu teringin pulak nak buat kerepek ubi padahal banyak pun ada jual kat kedai.  Tapi saje nak mencuba 'hand-made' sendiri.  Bila dah teringin tu...masalah pulak dengan sagat...dah kong.  Last-last hiris pakai tangan..haaa baru betul punya 'hand-made'.  Nasib baiklah ubi kayu tu lembut-lembut semuanya, jadi senanglah juga nak menghirisnya.  Apapun lenguhlah jugak jari-jari dengan lengan.



Lepas dah dihiris semuanya, aku rendamkan dengan air garam.  Aku letak serbuk kunyit sikit....alah saja nak bagi warna sikit.  



Bila dah hilang sikit rasa lenguh tangan aku pun mulalah toskan ubi kayu tu. Sambil tu panaskan minyak lebih kurang 1 liter.  Pas tu gorengkan ubi kayu tu sampai garing.  Toskan dan taburkan serbuk kari yang telah di sangai sekejap. 







2 comments:

  1. Bolah tnya cmna nk dpt kan serbut kari untk kerpek ye..ada jual dak

    ReplyDelete
  2. saya gunakan serbuk kari biasa aje yang telah disangai sekejap.

    ReplyDelete