Thursday, January 16, 2020

Renginang Bawang Putih


Renginang ni serupalah inang-inang kalau kat Melaka.  Orang Indon yang sebut rengginang.  Dulu aku pernah makan renginang yang dibeli dari orang Indon yang tinggal di Ampang.  Sekarang tak tahu kat mana dia.  


Sedap rasa renginang bawang putih ni.  Sebab teringin nak makan, aku cubalah buat.  Aku cari di youtube cara-cara membuatnya.



500 gm beras pulut
6 ulas bawang putih - ditumbuk halus
2 helai daun pandan
garam secukup rasa

1.  Rendam beras pulut semalaman.  Toskan dan kukus hingga pulut dengan daun pandan hingga masak.  Keluarkan dari kukusan dan digaul-gaulkan sambil direnjis dengan sedikit air.  Kukus lagi.  Ulang lagi hingga pulut betul-betul masak.  




2.  Akhir sekali gaulkan bawang putih dan garam hingga rata.  Kukus sekejap.



3.  Keluarkan pulut dan ratakan pulut atas dulang.  Kalau nak diterap bulat pun boleh.  Tapi aku hanya ambil sedikit dan ratakan bulat dan susun atas dulang.



4.  Jemurkan renginang itu bawah panas matahari hingga kering.  Mungkin ambil masa 2-3 hari bergantung pada cuaca.  Kalau musim hujan, tak payahlah buat nanti pulut tu berkulat.

5.  Bila dah kering, bolehlah digoreng dalam minyak yang banyak. Masa menggoreng tu kena digoyang-goyangkan pulut tu supaya pulut itu kembang dan rangup.  Simpan dalam bekas kedap udara dan boleh dimakan sebagai kudapan. 




No comments:

Post a Comment