Saturday, November 18, 2017

Pulut Panggang



Bahan untuk pulut :
1 cawan beras pulut
1 cawan santan cair
garam secukup rasa
daun pisang secukupnya

Bahan untuk serunding :
1/2 biji kelapa putih
2 sb cili kisar
3 ulas bawang merah - ditumbuk
1 ulas bawang putih - ditumbuk
3 sb udang kering - ditumbuk
1 st serbuk ketumbar
sedikit serbuk kunyit
1 helai daun kunyit
3 helai daun limau purut
2 sb minyak untuk menumis
1 st gula pasir
garam secukup rasa

1.  Untuk sediakan pulut :  Rendam beras pulut sekurang-kurangnya 4 jam ataupun semalaman.  Basuh dan toskan.  Masukkan beras, santan dan garam dalam loyang.  Santan mestilah separas beras pulut.  Lepas itu kukuskan pulut dalam pengukus yang sedang mendidih airnya.  Sesekali tu gaul-gaulkan beras pulut itu supaya santan bergaul rata dan sebati dan biarkan hingga pulut masak.  


2.  Untuk sediakan serunding :  Panaskan minyak dan tumis bahan tumbuk, serbuk ketumbar, serbuk kunyit, gula pasir dan cili kisar hingga garing.  
Kemudian masukkan daun kunyit, daun limau purut dan kelapa.  Akhir sekali masuk garam.  Masak hingga kering sedikit tapi lembap.  Cuma jangan terlalu kering berderai.




3.  Untuk sediakan pulut panggang :  Potong daun pisang 6"x7".  Lap dan layurkan atas api supaya lembut.  Ambil 2 sb pulut dan ratakan atas daun pisang.  Lepas itu letakkan serunding kelapa di bahagian tengahnya.  Bungkuskan pulut itu membulat.  Lekatkan di hujung bungkusan pulut itu dengan stapler atau semat dengan lidi.
Akhir sekali susunkan pulut itu dalam oven dan panggang. 






No comments:

Post a Comment