Wednesday, February 11, 2015

Stock Ayam




1 kg tulang ayam atau 1 ekor rangka ayam
1 biji bawang besar - dipotong 4
1 batang carrot - dipotong 4
2 batang celery + daunnya - dipotong 2"
2 liter air
1 herba bunjut
1 helai daun bay + thyme + parsley
1 sb lada hitam biji



Aku ambil resipi ini dari "Mamak Haji".  Dalam resipinya mamak haji kata bawang besar tu tak perlu dibuang kulit tapi aku ni jenis yang seriau bab-bab macam ni...so aku buang juga kulit bawang tu.



Masukkan semua bahan ke dalam periuk.  Didihkan sehingga semua bahan terapung dan ditapis semua bahan.  Kecilkan api dan renehkan lagi stock ayam itu dalam 2-3 jam.   Lama juga kan...tapi sekali lagi aku abaikan pesanan mamak haji tu.  Tak sanggup tunggu lama macam tu.   Aku biarkan ia mendidih sekali lagi aje.



Menurut mamak haji,  stock ayam ni boleh disimpan 2 hari di dalam fridge dan boleh tahan 8-12 bulan jika dibekukan.  



Stock ayam ni disimpan sebagai antara bahan perencah untuk menggoreng mee, sayur, nasi goreng atau apa aje masakan yang lain.





No comments:

Post a Comment