Saturday, January 28, 2017

Kuih Tepung Gomak



Bahan untuk inti :
1 cawan kacang hijau
2 cawan air
2/4 cawan gula merah
1 sb gula pasir
secubit garam
1 helai daun pandan

Bahan untuk kulit :

1 cawan tepung pulut
2/4 cawan air
sedikit garam

Bahan untuk salut :
2 cawan tepung kacang hijau
1 helai daun pandan

1.  Untuk buat inti masukkan kacang hijau, daun pandan dan air dalam periuk.  Masak sampai kacang lembut dan hancur sedikit. Masuk garam dan tambah air jika perlu.  Inti jangan terlalu lembik. Bila dah masak, sejukkan.  

Lepas itu bolehlah dibulat-bulatkan dan diketepikan.  Lebihan inti kacang hijau ini boleh disimpan atau dibuat kuih lain pula seperti Kuih Kasturi, Kuih Bidaran dan macam-macam lagi.

2.  Untuk buat kulit kuih tepung gomak ini pula, campurkan tepung, garam dan air sedikit demi sedikit.  Uli hingga menjadi doh.  Jangan lembik sangat.  


3.  Ambil sedikit doh itu, bulat-bulatkan.  Leperkan sedikit dan letak inti kacang hijau.  Lepas itu bulatkan semula.  Kuih ni memangnya agak besar saiznya jika gunakan inti yang banyak.  

Kalau doh tepung itu terlalu nipis pula, kuih agak susah dibulatkan dan akan pecah semasa dibulatkan.



4.  Bila kuih semua dah siap, didihkan air dalam periuk bersama daun pandan.  Air kena betul-betul mendidih.


5.  Lepas itu masukkan kuih-kuih itu ke dalam air mendidih itu. Tunggu sehingga kuih itu terapung.  Biarkan lama sedikit semasa terapung itu supaya kulit kuih tepung gomak itu betul-betul masak.



6.  Kemudian toskan kuih itu hingga tidak berair lagi.


7.  Tepung kacang hijau dan daun pandan disangai hingga naik bau harumnya dan tepung itu jadi ringan.  Tepung sangai ini boleh disediakan awal-awal lagi.

8.  Kemudian masukkan kuih yang ditos tadi ke dalam tepung kacang hijau tadi.  Salutkan semuanya dan bolehlah dihidangkan.



No comments:

Post a Comment