Tuesday, July 14, 2015

Biskut Tembikai



1 cawan planta
1/2 cawan gula castor
1 biji telur
1/4 st esen vanila
2 1/2 cawan tepung gandum
1/4 st baking powder
secubit garam

1.  Pukul planta dan gula.  Sukatan gula itu boleh dikurangkan 2-3 sb jika tidak suka manis sangat.

2.  Masuk telur dan esen vanila.  Pukul lagi.

3.  Akhir sekali masukkan tepung gandum yang telah diayak bersama baking powder dan garam. Uli hingga menjadi menjadi doh.

4.  Ambil 1 cawan doh dan diwarnakan merah dan kuning.  Jika terlalu lembik, tambahkan sedikit tepung.  Roll kan dan bungkus dengan wrapping plastik.  Simpan dalam fridge lebih kurang 1 jam.


5.  Ambil lagi 1 cawan doh tadi dan diwarnakan hijau.  Jika terlalu lembik, tambah sedikit tepung.  

6.  Doh yang selebihnya (warna asal) dicanai secukup lebar untuk dibalut pada doh merah atau kuning tadi.  Ini untuk lapisan kedua.


7.  Kemudian canaikan doh hijau tadi secukup lebar untuk dibalut pada gulungan tadi.  Balutkan doh itu dengan wrapping plastik dan disimpan dalam fridge lebih kurang 1 jam.

Keluarkan dari fridge dan potong-potongkan dan susun atas dulang pembakar yang telah disapu dengan planta ataupun shortening ataupun dialas dengan baking paper.  Letakkan bijan hitam ditengah biskut itu sebagai biji tembikai.  Bakar pada suhu 160C lebih kurang 15'.  


Sejurus dikeluarkan loyang pembakar dari oven, potong dua setiap biskut itu.  Sejukkan dan simpan dalam bekas kedap udara.





No comments:

Post a Comment