Wednesday, May 23, 2012

Nasi Tomato


Aku ni kurang gemar nasi tomato sebab aku tak berapa suka dengan rasa masam tomato puree tu.  Aku pernah makan kat satu gerai jual nasi tomato dan rasanya tersangatlah sedap.  Aku tanyalah kat orang yang jual tu dia guna tomato puree brand apa (sebab kenal taukenya, bolehlah ditanya).  Dia kata tak guna tomato puree pun, hanya guna buah tomato dan sup tomato.




Jadi hari ni aku saja nak cuba dan dapat pulak cara nak membuatnya dari blog kak jee.  Kak jee pun guna sup tomato brand Kimball.  Alhamdulillah, memang sedap.  Kebetulan ada pulak 2 orang yang tukang makan, diorang pun kata sedap, tak rasa masam.

Bahan A : 3 cawan beras basmathi
4 1/2 cawan air

Bahan B :
3" kulit kayu manis
4 biji buah pelaga
2 kuntum bunga lawang
1/2 biji bawang besar - dihiris
2 ulas bawang putih - dihiris
2" halia - diketuk
2 sb minyak sapi untuk menumis
2 sb minyak untuk menumis
4 sb sup tomato Kimball
2 biji tomato - dikisar
3 sb susu cair / santan
2 helai daun pandan
garam secukup rasa

Bahan C :
2 pokok daun ketumbar - dihiris
1/4 cawan bawang goreng
1/4 cawan kismis
1/4 cawan biji gajus - disangai dulu

1.  Basuh beras dan rendam dalam 20 minit.  Toskan.

2.  Panaskan minyak dalam periuk dan tumis kulit kayu manis, buah pelaga dan bunga lawang hingga naik bau.



3.  Masukkan bawang yang dihiris tadi dan tumis hingga sedikit kekuningan.  Lepas itu masuk beras dan digoreng sekejap.

4.  Kemudian masukkan buah tomato yang dikisar tadi, sup tomato, susu cair/santan, air, garam dan daun pandan.  Tutup periuk dan biarkan nasi masak.

5.  Leraikan nasi perlahan-lahan supaya nasi tidak hancur.

6.  Akhir sekali taburkan kismis, biji gajus, daun ketumbar dan bawang goreng.

Untuk ulamnya aku buatkan Acar Asal Boleh sebab aku tak plan pun nak buat acar tapi disebabkan ada 3 ketul kecil timun ulam dan satu batang carrot yang tinggal, maka aku pun settlekan aje.



Aku hiris nipis timun dan carrot tu.  1 biji cili merah dihiris halus. 1/2 biji bawang besar dihiris nipis.  Campurkan dengan daun ketumbar hiris, garam, jus limau dan gula.  Gaul rata.




No comments:

Post a Comment