Friday, June 15, 2012

Bila aje cicak berbunyi

Aku nak cerita sikit kisah yang tak tahu di mana dan bagaimana amalan ni tercipta.  Aku percaya ramai orang melayu  tak kira lah yang tinggal kat bandar atau kat kampung pun  tau citer ni.


Dalam keluarga aku sendiri, arwah kakak aku lah yang paling banyak praktik kan sikap ni.  Bila dia tengah bercakap, tiba-tiba aje ada cicak berbunyi.....cepat-cepat dia akan kata "betul cicak cakap". 


Tetiba aje ada selingan.  Spontan aje pulak tu dia cakap macam tu.  Tambah-tambah kalau kita semua tengah kusyuk dengar citer, tiba-tiba aje dengar dia sebut "betul cicak cakap",  boleh buat kita semua tercengang sekejap sebab jalan cerita dah lari sikit. 


Apa kaitan cicak dengan citer tu, tak tau lah aku.


Sampai aku tanya dia, "cicak tu faham ke cakap akak ni?   Dan dia dengan confidentnya dia akan cakap "cicak tu pun tau apa kita cakap ni betul, dia dengar apa yang kita cakap.  


Lepas aje dia cakap "betul cicak cakap",   dia akan ketuk/jentik meja ke kerusi dengan jari dia.   Sampai hari ni pun aku tak tau mana datangnya habit ni.  Yang heran tu, benda ni boleh jadi spontan aje.  


Kadang-kadang tu bila dia tengah bercakap, aku akan kata, 
Aku :  tipu ar.
Kakak aku :  eh betul. akak tak tipu.
Aku : tipuuu sebab cicak tu tak berbunyi (sambil tangan aku 
tunjuk kat cicak atas siling).  Tak tau lah kalau cicak tu pekak.
Apalagi speechless ler dia. 

Aku tahu hari ni pun masih ada ramai lagi orang melayu yang bersikap macam ni.  Aku nak tulis ni pun, aku tak dapat nak tahan ketawa teringatkan aksi arwah kakak aku dan aksi orang-orang yang ada dekat  dia waktu tu.  


Sampai ada suatu hari tu, ada sorang perempuan german datang kat tempat keja aku.  Tengah-tengah dia sedap berbual dengan aku, tiba-tiba dia sebut "touch wood".  Aku tercengang-cengang sekejapan sebab perkataan tu tak ada kaitan dengan topik kami.  Nak tau kenapa?  Sebab masa tengah berbual tu, dia dengar ada cicak berbunyi.


Apalagi tertonggeng-tonggeng ler aku ketawa sebab aku teringat sikap arwah kakak aku.  Perempuan german tu pun ketuk meja juga.  


Eh eh...pelikkan! Satu dunia ke buat macam ni?  
Sampai ke german jugak????





No comments:

Post a Comment