Saturday, July 16, 2011

Makan..makan...makan


Aku, Yong, Syarifah dan anak-anaknya jalan-jalan ke Melaka.  Aku bawalah juga mereka balik ke kampung aku.  Abang dan kakak ipar aku dah call suruh balik. Ada musim buah.  Yang sebenarnya aku lebih rindukan kampung, abang & kakak ipar aku.
Yong pulak siang-malam asyik memujuk aku agar bawa dia pergi melihat kampung aku.

Maka aku pun bawalah mereka.
Hari ini memang kami betul-betul jalan-jalan cari makan.  Rasa baju dah ketat.



Pagi-pagi kami bfast di gerai Mee Goreng Hasan di Tengkera.  Walaupun mee goreng dan nasi lemaknya simple tapi memang sedap.  Nak makan sampai beratur.

Lepas tu kami minum cendol di Kampung Jawa.  Aku tak sempat nak bawa mereka minum cendol di Bandar Hilir.  Sebab ada tempat lain lagi kami nak pergi.


Aku ziarah sekejap di pusara arwah emak dan bapa aku.  Kemudian kami menuju ke kampung aku.  Bila kakak ipar aku ajak makan nasi, semua kata dah kenyang.  Tapi bila buka tudung saji, ada plak masak lemak tempoyak, Yong pun apalagi...makan lagi.

Abang aku plak bukakan durian.  Kakak ipar aku goreng cempedak dan kway teow goreng.  Huhuhuh ....pelik anak Syarifah makan kway teow dengan tempoyak.  Sedap katanya sampai menjilat sudu.  Sayangnya, sebab sibuk makan sampai kami terlupa nak ambil gambar.  Dah kenyang, semua tergolek tidur.  Yong sampai berdengkur kekenyangan.

Lepas tu kami bertolak pula ke rumah ipar Kak Filah ada buat kenduri Akikah di Bukit Rambai.  Makan lagi.   Sedapnya sambal belacan bacang mereka.

Sebelum bertolak balik KL, aku ajak mereka makan Roti John pula di Pantai Puteri.  Aku cakap Roti John Melaka tak sama macam kat KL.  Aku lebih suka yang sini punya.  Cuma aku rasalah kan Roti John kali ni macam kurang telur tapi tetap sedap.  Tak tau lah tekak dia orang tuh, malas aku nak tanya.

Lepas tu, kami pun bertolak balik ke KL.

Masa balik, kami semua pening dalam kereta sebab kereta penuh dengan buah durian, cempedak, tempoyak dan buah binjai yang kami beli.


No comments:

Post a Comment