Wednesday, September 11, 2019

Bubur Biji Nangka




Untuk membuat biji nangka :
1 cawan tepung pulut
3 helai daun pandan
2/4 cawan air
1/4 st air kapur sirih
1/2 st garam
sedikit pewarna hijau
1 liter air untuk merebus
1 liter air sejuk 

Untuk membuat buburnya :
1 biji kelapa parut putih
2 helai daun pandan
2 cawan air
2 sb gula pasir
1/4 st garam

1.  Daun pandan dipotong kecil dan dikisar dengan air tadi.  Perah dan ambil air pandan itu.

2.  Tepung pulut digaul dengan air kapur dan garam.  Masukkan air pandan dan sedikit pewarna hijau bagi mendapatkan warna yang menarik.  Gaul hingga menjadi doh.



3.  Sementara itu didihkan 1 liter air dalam periuk.  Ambil sedikit doh itu dibulatkan dan dibentukkan sedikit lonjong macam biji nangka.  Buatlah kecil-kecil supaya sedap nak memakannya nanti.  Masukkan biji nangka itu ke dalam air mendidih tadi.  Bila biji nangka itu sudah timbul dipermukaan air, segera diangkat dan masukkan ke dalam bekas berisi air sejuk pulak supaya ia tidak melekat sebelum dihidang.  Jangan biar hingga biji nangka itu terlalu kembang, rasanya tidak sedap pada akulah.



4.  Untuk membuat buburnya pula, perahkan kelapa parut dengan 1 cawan air dijadikan santan pekat. Perah kelapa sekali lagi dengan 1 cawan air dijadikan santan cair.   Masukkan santan cair, gula pasir, garam dan daun pandan ke dalam periuk.  Masak dengan api perlahan sambil dikacau.  Bila santan dah mula mendidih, masukkan santan pekat.  Masak hingga mendidih tapi jangan masak sampai santan menjadi cair semula.  Tutup api dan masukkan biji-biji nangka tadi.




No comments:

Post a Comment