Saturday, August 30, 2014

Pineapple Upside Down Cake




250 gm mentega
190 gm gula castor
250 gm tepung naik sendiri
5 biji telur
1 st esen vanila
gegelang nenas dalam tin
4 sb sirap nenas
gula perang secukupnya

1.  Lengser loyang 7" dengan mentega dan taburkan sedikit tepung gandum atau boleh saja dialas dengan baking paper.  Sementara itu toskan kepingan nenas tu biar kering sedikit.  

2.  Pukul mentega dengan gula hingga kembang.



3.  Masuk telur sebiji-sebiji sambil di pukul hingga sebati.

4.  Lepas tu masukkan esen vanila dengan sirap nenas.  Gaul lagi hingga sebati.

5.  Akhir sekali masuk tepung naik sendiri.  Kalau tak ada tepung naik sendiri, gunakan aje tepung gandum dan dicampurkan dengan 1 sb baking powder...lepas tu ayak 3 kali.  Lepas masuk tepung, gaulkan hingga rata dan sebati.

6.  Tabur gula perang dalam loyang kek.  Kuantitinya ikut suka asalkan boleh nampaklah sedikit keperangan warnanya di permukaan kek...tapi kalau banyak sangat, nanti terasa manislah pulak kek tu.  Kalau tekak memang suka manis....letaklah banyak-banyak....terpulang ek.



7.  Lepas tu susunkan kepingan nenas yang telah ditos itu.  Kalau suka, boleh gak dihiaskan dengan ceri merah dan hijau tapi aku tak berapa suka ceri...manis giler.

8.  Kemudian tuangkan adunan kek atas lapisan nenas itu.  Yang sebenarnya aku ada masukkan kepingan badam hiris yang telah disangai dalam adunan kek itu.  Saje suka-suka.

9.  Bakar kek pada suhu 350F/170C selama 50-60 minit.  Bila kek dah sejuk baru dikeluarkan dari acuan.







No comments:

Post a Comment