Friday, October 23, 2020

Leopard Print Bread



Bahan A :
2 1/2 cawan tepung roti
4 sb gula castor
1 1/2 sb yis
1 cawan susu cair
2 sb butter - dicairkan

Bahan B :
2 sb serbuk koko
2 sb susu cair

1.  Satukan bahan A dan diuli hingga lembut dan dibahagi kepada dua bahagian.

2.  Satu bahagian diuli lagi dengan campuran koko dan susu cair.  Uli hingga sebati.  Tabur sedikit tepung jika terlalu melekit.  Satu bahagian lagi dibiarkan warna asal.


3.  Kedua-dua adunan itu dibahagi 6 bahagian tapi berlainan saiz tapi saiz itu kenalah sama besar sepasang.  

Bulat-bulatkan dan tutup adunan itu dengan kain lembap atau dengan wrapping plastik.  Biarkan adunan itu mengembang lebih kurang 1/2 jam.

4. Ambil sebiji adunan warna asal dicanai memanjang.  Ambil pula sebiji adunan coklat digelek bulat memanjang.  Letakkan adunan coklat itu di atas adunan yang dicanai tadi. Gulungkan dan ketepikan.  Buat kaedah yang sama pada adunan-adunan yang lain.


5.  Kemudian digelek lagi setiap gulungan itu sehingga menjadi 2x panjang acuan loaf.  Panjang tu agak-agak lebih kurang aje asal boleh muat dalam acuan loaf.  

6.  Lepas itu kerat dua setiap gulungan itu.  Susunkan gulungan itu ke dalam acuan loaf yang telah disapu dengan butter atau shortening.
Tutup acuan itu dengan kain lembap atau wrapping plastik supaya adunan itu naik mengembang lebih kurang 1-2 jam.


7.  Kemudian tanggalkan wrapping plastik itu dan bakar roti pada suhu 170C lebih kurang 30-40 minit atau hingga kekuningan.  Kalau hendakkan roti yang rata dipermukaannya, boleh ditutup bahagian atasnya dengan tudung periuk atau guna acuan loaf yang berpenutup.




No comments:

Post a Comment