Saturday, December 28, 2019

Pisang Kipas Crispy


Aku dapat resipi ini dari Sobat Dapur.  Aku tertarik dengan pisang yang berbentuk kipas itu dan ditambah lagi kelihatan sungguh crunchy. 


1 sisir pisang abu
1 liter minyak untuk menggoreng

Adunan kremes :
200 gm tepung beras
1 sb tepung sagu
600 ml air
65 ml santan
1 biji telur
1 st esen vanila
garam secukup rasa

Adunan saduran :
200 gm tepung beras
1 sb tepung sagu
250 ml air
garam secukup rasa

1.  Pisang boleh digunakan abu, pisang nangka tapi pisangnya jangan yang terlalu masak.  Pisang dibelah 4 tapi jangan sampai putus.  Biar ia terbentuk seperti kipas.  Kalau yang mahir tu bolehlah dibelah pisang itu sekeping-sekeping dan dicantum seperti kipas semasa menggoreng.



2.  Adunan kremes dicampurkan dan diadun hingga sebati.  Adunan saduran juga dicampurkan dan diadun hingga sebati.  Kesemuanya ada 2 jenis adunan untuk buat pisang crispy ini.



3.  Panaskan minyak.  Celupkan pisang ke dalam adunan saduran dan masukkan ke dalam minyak panas.  


Masukkan pisang itu dari tepi kuali supaya ia melorot sendiri ke bahagian tengah supaya bentuk kipasnya cantik.  Masukkan pisang secukupnya dalam kuali.


4.  Kemudian diambil sesenduk adunan kremes dan dituangkan ke dalam kuali dalam jarak yang agak tinggi dari paras kuali.  Adunan kremes itu akan berserakkan di dalam minyak panas dan akan melekat pada pisang yang digoreng itu.


Seterusnya gorenglah pisang itu hingga kekuningan.  Toskan dan boleh dihidangkan begitu sahaja atau dicicah dengan sambal kicap.





No comments:

Post a Comment