Thursday, September 22, 2011

Mee Ladna


Lama betul aku tak masak.  Busy giler.  Rambut pun dah banyak gugur sebab hari-hari makan di luar.....selalunya kedai makan ni kan banyak gunakan ajinomoto.  Itulah penyebab utama rambut aku banyak gugur.  Tentang ni memang aku dah test.  Kalau aku hari-hari makan masakan sendiri yang tak letak ajinomoto memang ketaralah perbezaannya. 


Bukanlah aku nak kata kalau tak guna ajinomoto, rambut aku tak gugur langsung.  Tapi gugurnya memanglah sedikit aje. 

Hari ni aku dapat peluang balik awal sikit, jadi aku bercadang nak masak mee aje.  Ringkas.  Tapi mee apa?
Fikir-fikir apa kata aku masak mee ladna aje.  Mana asalnya mee ladna ni tak tahulah aku.  Ada sumber mengatakan ia berasal dari Thailand.  Iye ke?  Hmm...entahlah.  Mee ladna ni mesti ada seafood dan sayur-mayur.  Sedangkan aku tak masak selalu sekarang.  Membazir aje kalau beli sayur ni.   Akhirnya aku teringat di Ampang ada pasar malam hari ni.  Di pasar malam boleh beli sikit2 dan murah pulak tu.  Maka mee ladna lah makanan aku malam ni.


450 gm mee kuning
6 ekor udang
4 ekor sotong
4" carrot
100 gm bunga kobis
3 pokok sawi
1 biji cili merah - dihiris
1 pokok daun sup - dihiris

Bahan untuk sup :
2 ulas bawang putih - tumbuk
3 ulas bawang merah - tumbuk
1 sb serbuk lada hitam
1 sb sos tiram
1 sb tepung jagung + 4 sb air
beberapa titik fish sauce
1 cawan air atau air rebusan ayam
garam secukup rasa

1.  Masukkan sesudu minyak dalam kuali bersama mee kuning dan satu sudu besar sos tiram.  Gorengkan sekejap dalam 2-3 minit.  Ketepikan.



2.  Dalam kuali yang sama, panaskan minyak.  Tumis bawang merah dan bawang putih hingga kekuningan.  Masuk lada hitam dan tumis sekejap.



3.  Masukkan udang, sotong, air rebusan ayam, fish sauce, sos tiram, carrot, bunga kobis dan sawi.


4.  Bila mendidih, angkat dan siram atas mee.  Kemudian taburkan dengan daun sup dan cili merah yang telah dihiris.



Kalau nak masuk telur, pecahkan masa kuah tu hampir mendidih. 



No comments:

Post a Comment