Saturday, October 8, 2016

Nasi Lemak Kukus Serai



2 cawan beras
1 biji kelapa putih (ambil 2 cawan santan)
2" halia - dihiris nipis
2 batang serai - dititik
1 ulas bawang merah - dihiris
4 helai daun pandan
garam secukup rasa

1.  Didihkan air dalam periuk kukusan.

2.  Basuh beras dan masukkan ke dalam periuk kukus nasi atau yang ini aku gunakan penapis kelapa aje.  Letakkan penapis berisi beras itu atas periuk yang telah ada air mendidih dan kukus dalam 30 minit.

3.  Lepas tu gaulkan beras itu dengan santan yang telah dicampur dengan garam.  Santan tu gunakan lebih kurang 3 sb untuk sekali gaul.  Jangan masukkan santan banyak-banyak sebab santan itu akan jatuh ke dalam air kukusan.  Itu yang kena masukkan sedikit demi sedikit berulang-ulang.  Masukkan sekali bawang hiris, halia, serai dan daun pandan.  Gaulkan pada beras itu dan kukus lagi.  

Ulang lagi proses menggaul santan itu sehingga nasi masak keseluruhan.  Gaul perlahan-lahan supaya nasi tak hancur.  Proses memasak ini agak lama, lebih kurang 2 jam.  Jika tidak nasi akan jelantah.



Daun pandan yang dah layu dikeluarkan dan dimasukkan lagi daun pandan baru supaya aromanya lebih wangi.  Itulah yang aku lakukan.

Kukuslah hingga nasi itu masak dan berderai.  Jika hendak nasi tu nampak berkilat, boleh dititik 1-2 titik minyak masak/zaitun masa nasi masih panas lagi dan biarkan seketika dalam periuk kukus bertutup.

Seperti biasa, lauk sampingan untuk nasi lemak adalah 
a)  Sambal ikan bilis
b)  Telur rebus
c)  Kangkung celur
d)  Kacang tanah goreng
e)  Ikan bilis goreng
f)  Timun




No comments:

Post a Comment