Friday, March 23, 2012

Nasi Lemak Kukus




2 cawan beras biasa (aku guna beras Faiza)
1 biji kelapa putih (guna lebih kurang 2 cawan santan aje)
garam secukup rasa
3 helai daun pandan


1.  Basuh beras dan masukkan dalam bekas yang berlubang-lubang. Kukus dalam 30 minit.  Aku tak rendam pun beras tu.  Kalau dulu aku rendam, beras tu jadi lagi kembang melainkan kalau guna beras basmathi.

2.  Lepas tu keluarkan beras yang dikukus tu dan masukkan sedikit santan yang telah dicampurkan dengan garam.  Gaul-gaulkan perlahan beras tu supaya santan merata.  Kukus lagi bersama daun pandan.

Ulangi proses merenjiskan santan bergaram itu ke dalam beras yang dikukus sehingga nasi masak berderai sambil digaul perlahan supaya nasi tak hancur.  Santan itu tak semestinya digunakan hingga habis.  Gaulkan sedikit-sedikit pada beras.  




Aku tak ada periuk kukus nasi lemak jadi aku gunakan penapis besi biasa aje.  Letak atas periuk kukus dan ditutup.  Disebabkan penapis besi tu terlalu besar maka penutup periuk kukus tu tak dapat ditutup dengan rapat.  Tapi tak mengapa, nasi lemak tetap akan masak sempurna.  Hanya proses memasak tu agak memakan masa sedikit lebih kurang 2 jam.  

Akan kelihatan seperti beras itu tidak masak sama rata (jelantah) sebab itu proses mengukus itu perlu dibuat sehingga nasi lemak masak sama rata dan santan perlu ditambah.

Disebabkan proses mengukus itu agak lama, jangan lupa tambah air kukusan.




Seperti kebiasaan nasi lemak akan dimakan bersama :
a)  Sambal tumis ikan bilis
b)  Kangkung celur
c)  Ikan bilis goreng
d)  Telur rebus
e)  Kacang tanah goreng
f)  Timun

Sayur kangkung yang dihidang dengan nasi lemak sebenarnya hanya perlu dididihkan air bersama garam dan sedikit hirisan bawang besar.  Bila air dah mendidih, masukkan sayur kangkung. Toskan sayur kangkung itu bila dah nampak layu sedikit.




No comments:

Post a Comment