Friday, March 23, 2012

Biscotti (basic)


Hari ni baru dapat cuba buat biscotti.  Biscotti ni ada macam-macam jenis.  Ada yang letak kismis, badam, gajus, chocolate chip dan macam2 lagi.  Disebabkan aku ni baru nak mencuba, maka buat dulu basic biscotti.  



Untuk pengetahuan korang, biscotti ni keras berdengkang ye....hahaha.  Boleh patah gigi dibuatnya.  Biskut ni memang dicipta oleh orang-orang Itali dulu untuk simpanan dan tahan lama.  Nak makannya kena lah dicicah dengan air kopi.  Alahai macam kita makan biskut tongkat kat Malaysia ni.

Ada jugak yang letak butter dan biscotti tu akan rangup.  Boleh dimakan terus tanpa dicicah dengan air.

Hahhaha...tak sabar aku nak tengok reaksi orang kat rumah ni makan nanti.  Mesti dia kutuk aku cakap buat biskut tak jadi...

2/3 cawan gula 
2 biji telur
2 cawan tepung gandum
1/4 st garam
2 st esen vanila
1 1/2 st baking powder

1.   Pukul gula dan telur hingga sebati.  Tak perlu terlalu kembang. Aku guna gula perang.  


2.  Masuk garam dan esen vanila.  Pukul lagi.



3.  Akhir sekali masukkan tepung.  Kacau adunan hingga menjadi doh.  Doh ia agak lembik tapi masih boleh dibentuk.





4.  Bahagi adunan kepada 2 bahagian.  Letakkan setiap adunan ke dalam loyang berasingan.  Loyang mestilah dialas dengan baking paper.  Bentukkan adunan itu memanjang ikut panjang acuan tu.  Lebar dia pula dalam 4".  Tinggi pula dalam 2".



5.  Bakar biskut itu pada suhu 170C lebih kurang 15 minit atau hingga kuning.  Keluarkan biskut dari oven dan potong-potongkan senipis 1/2" tebal.



6.  Susun semula potongan itu dalam loyang dan bakar semula hingga kuning di permukaan biskut itu.  Terbalikkan biskut itu jika perlu.  



7.  Bila dah masak, sejukkan biskut itu sebelum disimpan dalam bekas kedap udara.  

Bila nak makan jangan lupa cicah dengan air kopi atau apa saja yang disukai.



Hahahaha....saat yang dinantikan pun tiba bila aku hidang untuk minum petang.   Kan dah kata dia mesti komplain cakap biskut tak jadi.  



Biskut ini menjadi keras sebab dibakar 2 kali.  






No comments:

Post a Comment