Thursday, October 13, 2011

Tetamu bidan terjun


Hari ni aku cuti..lepas breakfast hmmm lepas makan nasi goreng sambal belacan tadi, aku rehat lah kejap sambil tengok tv.  Macam ni lah bila duduk sensorang kannnn.

Tiba-tiba pukul 11 pagi, Yong call tanya aku kat mana dan bla bla bla. Yong pun seperti biasa lah ye mengusha aku sedapnya kalau dapat makan asam pedas melaka.  Sebenornya aku pun cuak gak kot-kot dia tetiba kata ada kat bawah apartment aku...Bukan boleh percaya diorang ni..main serbu aje.
Bila dah cakap-cakap, tak sampai hati pulak aku tak menunaikan hajat diorang ni nak makan asam pedas.  Daripada aku masa mula-mula pindah rumah ni lagi dia orang ni asyik sebut nak makan asam pedas melaka.  Aku aje yang buat derk ...ialah aku kerja tak tentu masa sekarang ni.  Takkan asam pedas aje kan, mesti nak ada lauk-lauk lain.
Akhirnya aku pun setuju lah nak masakkan asam pedas melaka.
Jam pulak dah pukul 11.00 pagi.  Aku kena cepat pergi beli lauk.  Dua tiga kedai aku cari ikan tenggiri tak ada.  Kalau dpt ikan tenggiri, senang sikit nak menyiangnya.  Tapi yang ada hanya ikan kembong aje yang sesuai.  Mau tak mau, bantai ajelah ikan kembong pun kembong lah.  Nak menyiang nih yang jenuh.

Aku plan juga masak mee siam...nak pelbagaikan masakan ler katakan...Kelam-kelibut aku memasak.  Lebih kurang pukul 2pm diorang sampai.  Sempat siap semua... 
Asam Pedas Melaka, Tauge goreng belacan, Ikan Goreng,
Ulam-ulam dan Mee Siam.
Semua melingkau kekenyangan..... Itupun mee siam tak sempat dia orang nak jamah.  Sebab dah kenyang dengan asam pedas.  Mee siam tu aku tapau kan aje utk di orang.
Sampai ke malam Yong call aku beritahu masih kenyang dan baru puas hati dapat makan Asam Pedas Melaka yang aku masak. 
Si Yong siap plan nak beli ikan yang best-best nanti nak suruh aku masak untuk dia pulak.
Tang ni ...takut juga aku, tetiba lain pulak rasa asam pedas aku nanti...tak ke niaya orang??? 

Abaikan lah rupa senduk tu.  Dah tak sempat nak ambil yang elok sikit.
Alhamdulillah, ini aje lauk yang tinggal.  
Tak de lah membazir.

No comments:

Post a Comment